برفک نوک سینه در دوران شیردهی و علل و راههای درمان آن

برفک نوک سینه ها در دوران شیردهی مادران بیماری شایعی است که می تواند منجر به درد و بیماری دهان کودکان نیز شود.عفونت سینه مادران علایم مختلفی داشته و باعث ایجاد زخم می شود.

برفک نوک سینه و برفک دهانی با شیردهی رخ می دهد. شایع ترین علت این عفونت ها, انواع مخمر کاندیدا هستند که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می کنند.

در حالی که عفونت های قارچی در هر جایی ممکن است رخ دهد, اما شایع ترین نواحی بدن شامل دهان, کشاله ران و مناطقی است که پوست را پوشانده و به طور مداوم مالش داده می شود.

اگر برفک نوک سینه را به صورت مکرر می گیرید و فرزندتان برفک دهانی دارد، به دنبال جلوگیری یا شکستن چرخه برفک و تسکین علائم آن باشید.1
 

علل مبتلا شدن زنان به عفونت‌های قارچی نوک سینه در طی دوران شیردهی چیست؟

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که عفونت قارچی، نوعی بیماری عفونی ناشی از رشد قارچ Candida بر روی پوست بدن است که نوعی مخمر به شمار می‌رود.

این نوع قارچ می‌تواند در هر نقطه از پوست بدن رشد نموده  و باعث بروز مشکلات خاصی شود. لازم است بدانید که در اکثر موارد، عفونت قارچی مناطق گرم و مرطوب بدن را انتخاب نموده و بر سلامت پوست آن منطقه تأثیر می‌گذارد.

نوعی از این عفونت که با نام کاندیدیازیس شناخته می‌شود، هنگامی که بر روی پوست نوک سینه زنان رشد کند، سبب بروز مشکلات زیاد در طی دوران شیردهی این افراد می‌شود که محققان این مشکل را با نام کاندیدیازیس سینوس یا کاندیدیازیس نوک پستان معرفی می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، قارچ Candida معمولاً در محیط‌های مرطوب پوست بدن زنان شیرده یافت شده و در دستگاه گوارش و مهبل زنان نیز بسیار زیاد دیده می‌شود.

البته، اکثر این نوع قارچ‌ها تحت کنترل سیستم ایمنی و سایر میکروارگانیسم‌های بدن انسان بوده؛ اما در بعضی موارد، می‌توانند بیش‌ازحد رشد نموده و باعث بروز عفونت در بدن زنان شیرده شوند.

وجود برخی از عوامل خطرزا نیز سبب افزایش شانس رشد بیش‌ازحد این قارچ‌ها در بدن شده و مشکلات حاصله را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.2
 

علائم وجود برفک در مادر و نوزاد برای مراجعه به پزشک

در صورت داشتن علائم برفک لازم است به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم رایج برفک در مادران شیرده عبارت است از:

خارش نوک سینه

صورتی یا قرمز شدن نوک سینه

براق بودن یا سوزش در نوک سینه

درد عمیق و تیر کشیدن در طول شیردهی یا پس از آن

عفونت قارچی واژن

بیشتر نوزادان کوچک نیز علائم برفک را نشان می‌دهند، اما نوزادان بزرگ‌تر ممکن است هیچ علامتی نشان ندهند. علائمی که ممکن است در نوزادان بروز کند شامل موارد زیر است:

تکه‌های سفید رنگ و پنیرمانند در داخل لب‌ها و روی گونه‌ها

گریه کردن هنگام شیردهی یا هنگام مکیدن پستانک یا شیشه‌ شیر

حساسیت پوستی قرمز تیره یا روشن در کشالۀ ران و زیر پوشک نوزاد.3
 

عوامل خطرزای ابتلا به عفونت‌های قارچی نوک سینه در طی دوران شیردهی چیست؟

عواملی وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت و سوزش در نوک پستان زنان شیرده شده و روند تغذیه فرزندان کوچک این افراد را دچار مشکل می‌کند. این عوامل عبارتند از:

اگر نوک سینه زنان آسیب دیده یا زخمی شود، می‌تواند مورد حمله انواع قارچ‌ها قرار گیرد.

عفونت واژن زنان نیز ممکن است سبب افزایش رشد قارچ در سایر قسمت‌های بدن این افراد، در دوران شیردهی شود. این نوع عفونت‌های مخمری نواحی مرطوب و گرم بدن مانند زیر پستان را انتخاب نموده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های سینه را نیز در فرد مبتلا، به شدت افزایش دهند.

وجود مشکلات بهداشتی مانند عدم مصونیت بدن یا مبتلا بودن زنان شیرده به بیماری دیابت، خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی نوک سینه را افزایش می‌دهد.

استفاده از بعضی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، قرص‌های کنترل بارداری و داروهایی که حاوی ترکیباتی مانند استروئیدها و کورتیزون هستند، زنان شیرده را در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی نوک سینه قرار می‌دهد.

علاوه بر این موارد، استفاده زنان شیرده از رژیم‌های غذایی غنی از شکر و مخمرها که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی کمی هستند، ممکن است یکی از دلایل مبتلا شدن این افراد به عفونت قارچی نوک سینه باشد.2
 

آیا می‌توان در دوران شیردهی خود، برای درمان عفونت قارچی نوک پستان از دارو استفاده کرد؟

بله همه مادرانی که به عفونت قارچی نوک سینه مبتلا هستند، می‌توانند هم‌زمان با تغذیه نوزاد از شیر مادر، از دارو برای درمان بدن خود استفاده کنند. البته در برخی موارد ممکن است این کار کمی ناراحت‌کننده باشد، زیرا داروهایی که برای درمان عفونت در بدن مادران شیرده استفاده می‌شود، باید با روند تغذیه نوزاد با شیر مادر سازگار بوده و به سلامت او آسیب نرساند.

برای جلوگیری از رسیدن داروها به بدن نوزاد شیرخوار خود بهتر است نوک پستان خود را با آب گرم و صابون ضد قارچ شسته و قبل از تغذیه کودک با یک حوله تمیز خشک کنید.

این کار می‌تواند خطر انتقال قارچ به داخل دهان کودک را کاهش داده و به مادر اطمینان دهد که هیچ اثری از پماد بر روی نوک پستان باقی نمانده است. البته انجام این کار فقط باید قبل از تغذیه نوزاد با شیر مادر انجام گیرد.2
 

درمان برفک در مادران

اگر گمان می‌کنید دچار برفک هستید، برای تشخیص و درمان با پزشک خود تماس بگیرید. اگر درمان مؤثر باشد، بهبود برفک باید بعد از چند روز اتفاق بیفتد و شما و کودکتان باید به ‌طور همزمان درمان شوید.

پزشک ممکن است توصیه کند برای درمان قارچ سینه، یک پماد ضدقارچ به نام نیستاتین به نوک سینۀ خود بزنید تا شما و کودکتان عفونت را مکرراً به هم منتقل نکنید.

همچنین ممکن است توصیه کند که به مدت یک هفته تا ۱۰ روز، بعد از هر وعده شیردهی، یک پماد ضدقارچ مناسب به نوک سینۀ خود بزنید. اگر پس از این درمان شما هنوز هم درد دارید، شاید یک داروی ضدقارچ قوی‌تر خوراکی برای شما تجویز شود.

برای تسکین هر درد عمیقی در سینه، شما می‌توانید با اجازۀ پزشک، هر شش ساعت یک عدد مسکن ایبوپروفن بخورید تا شدت درد کم شود و داروها شروع به تأثیر کند.

دست‌های خود را نیز مکرراً و به ویژه پس از تغذیه بشویید. همچنین سینه‌های خود را با تأیید پزشک در معرض کمی آفتاب قرار دهید و اجازه بدهید نوک سینه‌ها در فاصلۀ بین وعده‌های شیردهی‌ هوا بخورد و خودبه‌خود خشک شود.
 

درمان برفک در نوزادان

برای درمان برفک کودک، متخصص اطفال احتمالاً نیستاتین تجویز خواهد کرد. چند بار در روز و به مدت ۱۰ روز، این دارو را با ابزار همراه دارو یا انگشت تمیز خود روی لکه‌های سفید می‌مالید.

داروی نیستاتین را پس از شیردهی برای نوزاد استفاده کنید تا مدت طولانی‌تری در دهان کودک باقی بماند. ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد تا این دارو، عفونت را از بین ببرد.

در مواردی که به نظر نمی‌رسد این عفونت رو به بهبود باشد، لازم است با پزشک نوزاد تماس بگیرید. برخی از نوزادان مبتلا به برفک، دچار یک عفونت قارچی در اطراف پوشکشان نیز می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما می‌تواند یک پماد ضدقارچ برای استفاده در آن ناحیه تجویز کند.

شما نیز می‌توانید تمام اسباب‌بازی‌ها، پستانک‌ها و قطعات دستگاه شیردوش را نیز بعد از هر استفاده بشویید و در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس بگذارید در معرض هوا کاملاً خشک و سرد شود، تا از احتمال ابتلای مجدد شما یا کودکتان جلوگیری شود.3
 

گام های خانگی برای درمان عفونت مخمری

لباس ها و ملحفه را با حرارت بالا بشویید

شستشوی همه سطوحی که می توانند مخمر را در خود جای دهند مهم است, مانند مناطق تعویض پوشک, ملافه و غیره.

دقت کنید که این چیزها را جداگانه از سایر لباس ها بشویید.

اضافه کردن سفید کننده و یا سرکه سفید را در نظر بگیرید.

به طور مرتب وسایل را تمیز کنید. کاملاً تمیز کردن تمام لباس ها, فنجان ها, قطعات پمپ پستان, کاورها و اسباب بازی ها با استفاده از آب داغ و صابون مهم است.

هر چیزی که با دهان کودک یا پستان های شما تماس دارد، باید به طور مستقیم بعد از استفاده تمیز شود.

همه باید دست هایشان را بشویند. در خانه و کسانی که به کودکتان اهمیت می دهند باید به طور مرتب دست هایشان را بشویند.

بعد از تعویض پوشک بچه مراقب باشید. قبل و بعد از تعویض دست هایتان را بشویید و از پماد برای سینه ها استفاده کنید.1
 

روش های کاهش برفک نوک سینه

چیزهای دیگری که می توانید سعی در مدیریت یا کاهش برفک نوک سینه تان داشته باشید، شامل این موارد است:

کاهش شکر:کاهش مقدار شکر در رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید.

یک پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا تعادل را بین فلور و باکتری سیستم خود حفظ کنید.

از محلول رقیق شده سرکه به صورت موضعی بر روی نوک سینه هایتان استفاده کنید.

یک نسبت قاشق سوپ خوری سرکه به یک فنجان آب توصیه می شود. متخصصان سرکه سیب را برای عفونت قارچی توصیه می کنند.سرکه سیب به عنوان عاملی ضد قارچی شناخته می شود.

اگرچه این یافته ها هنوز در انسان ها بازتولید نشده اند، اما به احتمال زیاد باعث آسیب به شما نخواهد شد. با این حال، از سرکه سیب برای جایگزین کردن نسخه ای که پزشک شما به شما داده است، استفاده نکنید.

اگر برفک مکرر پس از یک ماه از درمان آمد؛ با پزشک خود صحبت کنید. زمانی که شیردهی دارید، برفک نوک پستان نباید بدون درمان رها شود. برفک دهانی می تواند به مری منتقل شود و موجب مشکلات دیگری شود.1

پینوشتها
1.namnak.com
2.www.mamanam.com
3.www.madarsho.com